Sterk kjøring under Styrkeprøven 2015

Sagene IF Sykkel gjorde virkelig fra seg under Styrkeprøven 2015!

Vi applauderer 12. plass til Jørn og 25. plass til Engøy og Goliat på fellesstarten fra Trondheim. Minst like imponerende var Superambi med 3. plass i K25-K29 fra Lillehammer (ryktene sier noe om soleklar ledelse før et uhell?), 128. plass til Kvigis på M30-34 fra Lillehammer, og en strøken 2.plass til JFin i M65-69 fra Eidsvoll. Formannen er stolt!

Lagtempo-laget sikret en overbevisende 10. plass, med 4:38:12 på 11. mann, og gjorde seedingen til skamme. Neste år kan Sagene helt klart blande seg inn i topp 5.

Det fremgår to leiesoldater av resultatlistene, som vitner om at noen hadde en mer bedagelig lørdag. Sikkert gøy det også.

Vi gleder oss til oppsummeringene.

Formannen

PS: Bilder kan sendes Nordboer per e-post

6 Responses

1. Superambi sier:

BRA jobbet alle som var med! Det var hyggelig å møte Sagene-ryttere både før (på hotellet i Lillehammer), under rittet og etter rittet, på Ekeberg! Takk til heiagjengen jeg hadde både i Frognerbakken og TubuLars langs den nye traséen.

Med så fint vær som vi hadde fra Lillehammer til Oslo kan man ikke si seg noe annet enn både fornøyd og happy med lørdagens sykkeltur. Det er et texas å sykle fellesstart, både på godt og vondt. Men herlighet så gøy det er!

Estimated arrival time var 5:20 før uhell, med en bedagelig snittfart nedover Mjøsa (vinneren av K25 syklet inn på 5:27). Etter en liten, men ganske så unødvendig velt hvor jeg ble påkjørt bakfra, spicet opp med en dobbelpunktering, fikk jeg ny slange av en snill fyr med Cannondale-sykkel. Jeg lå 36 min bak puljen min før jeg fikk kjørt videre alene. Men man må jo fullføre, ingen har tenkt til å hente deg på bondelandet i Akershus. I Frognerbakken hadde jeg ikke tid til å drikke død cola, men det var en liten heiagjeng som ropte: «Ååå, HEIA SAGENE-JENTE!». Dette var hyggelig av dere!

Ultimate Live App viser i ettertid at jeg kjørte fra Olavsgaard til Ekeberg på splittid 1:00 (dvs at jeg var raskest av K25). Etter at TubuLars (?) ropte «Heia Sagene» da han raste forbi meg ett eller annet sted mellom Olavsgaard og Ekeberg, fikk man ekstra motivasjon til å sykle enda litt fortere 🙂 3. plass etter alt dette må jeg leve med, man får flere sjanser senere. Så lenge jeg kan sykle, pleier jeg å være fornøyd. Kan komme tilbake med et større konkurranseinnstinkt senere!

2. HappyFeet sier:

Tubulars og undertegnede hadde en særdeles behaglig tur (med jobb laget) fra Lillehammer på lørdag. Tubulars tilbragte mesteparten av dagen i front, mens jeg kjørte shuttleservice i de bakre rekker. Der ble tiden brukt til og enten dytte folk opp bakker eller hente avkjørte ryttere opp igjen til feltet! Knalltur var det uansett, håper bare ikke den ødelegger seedingen min!! :/

3. Jørn sier:

Takk for rå støtte fra Sagene-folket. Her er noen ord jeg skrev på Landevei-forumet nå nettopp:

Wow, fellesstart var moro!
    Her er en liten oppsummering fra meg:

Togturen opp fra Oslo fredag morgen gikk skikkelig bra, helt til vi kom frem til plassene våre. De var opptatt, for vi hadde nemlig kjøpt billetter til dagen etter. Fikk dermed gleden av å bruke totalt kr 3500 for to pers en vei til Trondheim den dagen. Men utsikten over Dovre var fin.

Vi er tre personer fra Sagene Sykkel som stiller til start, så allerede der har vi et klart overtak på resten av gruppa. Bra! Men vent, var det ikke mange fine legger her egentlig? Jo, mange som har trent godt. Og der er kamerateamet fra TV2. Tenk om vi blir droppet tidlig…?
    Første stopp var obligatorisk, 5 min ved 107km. God tid til å rive av seg knevarmere og andre ukule ting, samt fylle opp med 2x 0,7, bars og gels. Tempoet frem hit var veldig bedagelig, snitt på 33 tror jeg. Noen måtte vise alle kortene allerede i bakken ved Heimdal, heldigvis ikke oss. Lite er så deilig som å se andres svetteperler mens man selv tråkker lett.

Vi var enige om at det kom til å skje saker og ting på vei opp fjellet, så der var det viktig å sitte helt fremme og tørre å gå i kjelleren. Tempoet tok seg litt opp etter stoppet, men det var først 1-2 km fra toppen at bruddet gikk. Da smalt det til gjengjeld. Jeg tok en lang tur ned i smertekjelleren. 5 stk fikk gå, bak der kom en gruppe på 20 hvor jeg akkurat hang med. Resten ble droppet. Litt demotiverende å kjøre seg helt i senk med 40 mil igjen, men det er tross alt verre å ikke henge med over.

Gruppa foran fikk kjapt 3 min, og det tok litt tid før vi organiserte oss bak. Men en rulle ble etablert, og vi holdt stort sett god fart forbi Dombås og langt nedover i dalen. Her begynte imidlertid mine bekymringer å forme seg. Jeg gikk tom for drikke ganske fort, og flere andre hadde langing underveis. Utstrakt misjonering for et stopp etter 262 fungerte, så vi hev oss av syklene og gjorde det vi måtte på 2 min.

Herfra gikk det betydelig tregere. Mange begynte å kjøre rolig lenge før Lillehammer, gruppa foran lå straks 10-15 foran oss og det var liten vilje til å hente dem. Greit for meg, jeg hadde en times tid hvor jeg dinglet etter i sekken og forsøkte å kanalisere frem bedre ben. Rundt Lillehammer ble det både luring og støting flere ganger, og 2 pers fikk til slutt gå et sted langs Mjøsa. Desperasjonen begynte å bygge seg opp igjen for mangel på drikke, men litt heldig langing fra uventede Sagene-folk langs løypa samt en EKSTREMT god slurk cola fra Melvold på Drøbak SK gjorde susen. Fikk også en Red Bull fra Sykkelexperten, men den åpnet jeg ca 20 sekunder før gruspartiet så den ble for det meste konvertert til sololje på bena. Lite pro.

2 min stopp et sted rundt 380 eller 420, husker ikke helt. Herfra og inn var det greit, bare passe på å være fremme. Jeg var blant de tregeste oppover så jeg passet på å sykle godt inn i hver eneste bakke, spesielt fra Frogner til Strømmen. Østensjø kjenner jeg godt så der var det også bare å ligge langt fremme og kose seg. Følte meg så bra at jeg hadde lyst til å støte ved Trasop, men det hadde blitt kjørt inn nedover så jeg slo det fra meg.

Opp Enebakkveien ble håpet om topp 10 flådd. Flere støtet som villbasser, og jeg var for treig. Hentet meg inn igjen blant en gruppe på 7 opp Sandstuveien, men ble droppet som et anker midtveis da andre trinn i raketten ble satt inn. Derfra var det bare å trille fint over linja og passe på at målfoto ble elegant (gikk i dass, armene rett ut Froome-style og åpen munn).

Status: 13. plass i fellesstart og 61 totalt på distansen. Godt fornøyd totalt! Veldig imponert over bruddet, de kjørte knallbra. Jeg har lyst til å prøve igjen neste år, men håper å logge 3-5x flere mil i så fall. Kan ikke forstå hvorfor vi bare var drøyt 40 som startet, det her var jo veldig mye kulere enn puljestart (for ikke å snakke om rulle i 13-15 timer, det er perverst).

Generelt om DSSP 2015:
    – Stort sett glad og fornøyd
    – Hadde ønsket et mer strukturert opplegg rundt fellesstarten men forstår at det var mange kjepper i hjulene
    – Målområde har mye å gå på. Blir garantert bedre neste år
    – Den nye avslutningen er ikke helt heldig, mange skumle hindere. Eget felt på motorveien hadde vært noe

4. Jørn sier:

Fant tre greie bilder Ola Morken tok, det var bra. Takk for linken.

Jeg har mailet litt med Marathon Photos, spurt om det lar seg gjøre å se bedre previews før man kjøper. No go! Takk for den. Betale nesten 500 spenn for bilder hvor du ikke vet om du engang har øynene åpne. Priselastisitet tilsier at de burde justere prisen ganske dramatisk, tror det hadde gjort at flere kjøpte. Eventuell bundling sammen med oppmelding til DSSP eller noe sånt. De bør ha en ny business manager ASAP!

5. FroKol sier:

Noe seint, men kudos til samtlige. Mye sterk kjøring!

Directeur Sportif ønsker spesielt å trekke frem støtteapparatet som sto for logistikken og organiseringen før, under og etter L-O. Her var det mye som skulle klaffe, dommer som måtte transporteres, følgebil som måtte kjøres. Ikke minst måtte biler hentes på Lillehammer etter rittet. Stor takk og kudos!